Wanneer je de teksten van je website aan het optimaliseren bent, maak je zeker gebruik van bepaalde zoekwoorden waarop jij graag gevonden zou willen worden. Er zijn 3 soorten zoekwoorden, of keywords, met elk eigen voor en nadelen, namelijk “short tail”, “mid-length” en “long tail” keywords.

Kort door de bocht is een “short tail” keyword een enkel woord, bijvoorbeeld “Makelaar”. Een “long tail” keyword is een reeks woorden, een korte omschrijving, bijvoorbeeld “Waar kan ik een makelaar in Groningen vinden?”. Een tussenweg bestaat in de vorm van een “mid-lenght keyword”, bijvoorbeeld “Makelaar Groningen”.

Het grote verschil tussen de soorten zoekwoorden is de concurrentie die je zal ondervinden van andere webmasters. Het zal je niet verbazen dat het verkrijgen van een nummer 1 positie in een zoekmachine met een short tail zoekwoord een stuk lastiger is dan met een long tail zoekwoord. Een hoge ranking met een short tail zoekwoord levert weliswaar heel erg veel bezoek op, maar is lastig om te behouden. Dit in tegenstelling tot een long tail zoekwoord die gemakkelijk te behouden is, maar wel veel minder bezoekers oplevert.

Op basis van bovenstaande is het daarom zeer aan te raden om te beginnen met het verkrijgen van posities binnen zoekmachines met de long tail zoekwoorden. Na verloop van tijd kun je je gaan richten op de mid-length zoekwoorden en daarna op de short tail zoekwoorden. E.e.a is ook logisch aangezien je eerst een bepaalde reputatie zal moeten opbouwen binnen het onderwerp dat jij behandelt. Het is niet logisch dat zoekmachines als Google een beginnende website direct bovenaan plaatsten bij short tail zoekwoorden. Het is wel logisch wanneer een zoekmachine dit doet nadat in verloop van tijd is gebleken dat een bepaalde website een goede reputatie heeft opgebouwd binnen het onderwerp waar de website over gaat.

Veel plezier met het experimenteren met short tail, mid-lenght en long tail zoekwoorden!