Er zijn vele zoekmachines op internet waar je klanten naar jouw producten kunnen zoeken, maar je hoeft je website niet voor elk van deze zoekmachines te optimaliseren. In dit artikel laat ik je zien dat er maar 2 zoekmachines zijn die het écht waard zijn om je op te richten. Vooral de nummer 2 is interessant.

Wanneer je kijkt naar het gebruik van zoekmachines valt 1 natuurlijk direct op, namelijk Google. Google heeft een wereldwijd marktaandeel van bijna 93% en in Nederland zelfs een marktaandeel van bijna 96% (3 november 2019). Zonder Google komt je nergens meer, dus deze zoekmachine kun je niet links laten liggen.

Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share

Bovenstaande grafiek laat het marktaandeel van de bekende zoekmachines zien. Google is overduidelijk de nr 1. De eerstvolgende is Bing van Microsoft met een marktaandeel van rond de 2,5%.

Uiteraard zal je je gaan focussen op Google, maar onderschat ook de waarde van de nummer 2 niet. Ondanks dat deze zoekmachine niet veel wordt gebruikt heeft deze wel een aantal voordelen. Zo zal bijvoorbeeld de prijs per klik, wanneer je gaat adverteren, een stuk(je) lager zijn en is de concurrentie t.o.v. andere websites een stuk kleiner waardoor het gemakkelijker is om bovenaan in de resultaten te komen. Uiteraard moet je hiervoor wel enige research doen, maar potentieel kun je hier veel plezier van hebben.

In feite werkt bovenstaande net als wanneer je in een niche-markt opereert. Door je als een van de weinige aanbieders te begeven op een plek met absoluut gezien veel potentiële klanten, is het marktaandeel per aanbieder veel groter en verdien je dus meer en gemakkelijker.

Uiteraard moet je de reus Google niet wegcijferen, maar bovenstaande laat wel zien dat door een goede strategie ook de kleinere zoekmachines je heel erg veel kunnen opleveren.

Veel plezier met de verschillende zoekmachines!