Er zijn 2 soorten links naar je website, dofollow en nofollow links. Maar waar wat is het verchil en hoe maak je er op een goede manier gebruik van? Wat doen zoekmachines met deze twee typen links? In dit artikel zal ik deze vragen voor je beantwoorden.

Het verschil tussen de twee soorten links zit hem in het wel of niet volgen van de links. Bijvoorbeeld: Op een startpagina over auto’s staat een reclame naar een bekend automerk, welke is aangemerkt als nofollow link. Jij als persoon kunt op de link klikken en de website van het betreffende automerk bekijken. Een zoekrobot zal deze link echter niet volgen (no-follow = niet-volgen). Voor de adverteerder is dit belangrijk, omdat een zoekrobot anders zou kunnen denken dat er onnatuurlijk veel links naar dat ene merk gaan en kan dit gaan zien als spam. Het gevolg hiervan is dat het automerk bestraft wordt door de betreffende zoekmachine en laag in de resultaten verdwijnt. Door het meegeven van het nofollow-element zal dit echter niet gebeuren. Daarbij zal het automerk ook niet profiteren van de positie van de pagina waar de link op staat.

Het tegenovergestelde van een nofollow link is de dofollow link. Een link wordt standaard als dofollow gezien en behoeft daarom ook geen extra vermelding binnen de syntax. Een dofollow link wordt altijd gevolgd door een zoekmachine en de waarde van de linkende pagina zal daarbij ook worden meegewogen om tot een bepaalde plaats in de zoekresultaten te komen.

Een nofollow link wordt dus met name gebruikt in situaties waarbij een onnatuurlijk linkprofiel kan ontstaan, zoals met advertenties. Om een nofollow link te maken hoef je slechts een klein stukje code toe te voegen, namelijk rel=”nofollow”.

<a href="http://www.zichtbareurl.nl" target="_blank" rel="nofollow">Mijn link</a>

In bovenstaand voorbeeld is te zien hoe je een link als nofollow bestempeld, door de toevoeging van het element rel=”nofollow”. Let goed op dat je bij links die wel gevolgd moeten worden (de dofollow links) dit deel niet gebruikt in de <a>…</a> syntax.

Veel plezier met het slim gebruiken van de dofollow en nofollow links!