Steeds meer ondernemingen hebben een website in meerdere talen, zoals het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Voor zoekmachines is het belangrijk om te kunnen bepalen in welke taal een bepaalde website is geschreven, om zo de juiste bezoekers te kunnen doorsturen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit het meest eenvoudig kunt doen.

Door een meertalige website kun je met dezelfde (vertaalde) content meer bezoekers trekken en meer klanten werven. Uiteraard zal je daarvoor wel de betreffende taal moeten beheersen, of deze door iemand moeten kunnen laten vertalen.

Over het algemeen geldt dat je een website in een bepaalde taal op een domeinnaam plaatst waarvan de extensie ook eindigt op een land waar de betreffende taal wordt gesproken. Je Nederlandse website plaats je dus op een .nl domein, je Engelse website op een .co.uk domein en je Franse website op een .fr domein.

Om er voor te zorgen dat zoekrobots ook precies weten in welke taal je de website hebt geschreven en voor welk land en welke markt ze zijn kun je een klein stukje HTML code toevoegen aan de pagina’s van je website. Dit stukje HTML code plaats je binnen <html> tag. Zie onderstaand voorbeeld van een Engelstalige website.

<html lang="en">
    <head>
      <title>Hello!</title>
    </head>
    <body>
        Welcome to my website!
    </body>
</html>

In het bovenstaande voorbeeld heb ik aan het element <html> het deel lang=”en” toegevoegd. Voor zoekrobots is het nu duidelijk dat we website in de Engelse taal is geschreven. Voor bijvoorbeeld Frans zou dit lang=”fr” zijn en voor Nederlands lang=”nl”.

Veel plezier met het toevoegen van deze multi-taal oplossing!