Wellicht heb je wel eens van sitemaps gehoord en wil je graag weten waarom je dit wel of niet zou moeten implementeren in je website. Want wat levert een goede sitemap nu eigenlijk op? Is het moeilijk om een sitemap te maken? En belangrijker nog, hoe doe je het onderhoud? In dit artikel geef ik antwoord op deze vragen.

Een sitemap is een (klein) uniform bestandje waar alle urls van de pagina’s van je gehele website in staan vermeld en wordt met name gebruikt door zoekrobots om verborgen content te vinden die niet, of moeilijk, door natuurlijk surfgedrag van bezoekers kan worden gevonden. Zie een sitemap maar als een soort van inhoudsopgave waarin elke pagina is opgenomen.

Wanneer een zoekrobots je website bezoekt om te indexeren volgt hij alle interne links van je website. Op basis van het aantal interne links binnen een domein (en verwijzende externe links) probeert een zoekrobot zo een inschatting te maken van de meest belangrijke pagina’s en content. O.a. op basis van dit algoritme wordt bepaald welke pagina van je website wel en niet wordt getoond in de zoekresultaten. Nu zou je je kunnen voorstellen dat bepaalde belangrijke pagina’s daardoor niet de aandacht krijgen die je graag zou willen, of dat deze pagina’s überhaupt worden gevonden door de zoekrobot. Om er voor te zorgen dat zoekrobots elke pagina van je website weten te vinden maak je een sitemap.

Een sitemap is een bestandje in XML formaat. Zoekrobots zoeken standaard in de hoofdmap van je domein naar dit bestand, met de naam sitemap.xml. Zo is de sitemap van AllesIsOnline.nl bijvoorbeeld te vinden via https://www.allesisonline.nl/sitemap.xml. Een sitemap kan bestaan uit één of meerdere bestanden, maar mogen per bestand niet meer dan 50.000 links bevatten.

Een sitemap maken is niet moeilijk. Op internet zijn vele gratis sitemap generators te vinden (Bijvoorbeeld: XML-Sitemaps.com) en ook voor o.a. WordPress en andere platformen is een ruim gratis assortiment te vinden. De moeilijkheid komt bij het automatiseren van de sitemap generator. Sommige generators, zoals bij vele WordPress varianten, genereren een nieuwe sitemap iedere keer dat je een nieuwe pagina aanmaakt of een aanpassing doet, andere sitemap generators kun je middels een CronJob bijvoorbeeld elke dag of week automatisch laten draaien.

Het gave van een goede sitemap is dat je via o.a. Google Webmasters en Bing Webmasters kunt nagaan hoeveel pagina’s vanuit je sitemap zijn opgenomen in de zoekresultaten en waar mogelijke problemen liggen. Voor de gevorderde gebruiker is het zelfs mogelijk om via de XML sitemap aan zoekrobots te laten weten welke pagina’s meer of minder prioriteit verdienen. Zo kan je het hoofddomein, de startpagina van je domein, een lagere prioriteit laten hebben dan je pagina met aanbiedingen.

Wil je handmatig een sitemap maken? Gebruik dan het onderstaande voorbeeld, sla het op als “sitemap.xml” en plaats het in de hoofddirectory van je domein. Voor elke pagina binnen je website maak je een nieuw deel aan beginnend met <url> en eindigend met </url>.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
   <url>
      <loc>http://www.voorbeeld.nl/</loc>
   </url>
   <url>
      <loc>http://www.voorbeeld.nl/pagina1.html</loc>
   </url>
   <url>
      <loc>http://www.voorbeeld.nl/pagina2.html</loc>
   </url>
</urlset> 

Veel plezier met het maken van je XML sitemap!