Gratis websitepromotie, linkbuilding, zoekmachine & website optimalisatie!

Logo



10 tips voor linkbuilding voor beginners


10 tips voor linkbuilding voor beginners Linkbuilding is misschien wel een van de belangrijkste elementen wanneer het gaat om het verkrijgen van meer bezoekers op je website. Echter linkbuilding is zeer arbeidsintensief en lang niet al je verzoeken tot linkplaatsing zullen worden geaccepteerd. De meest belangrijke vuistregel bij linkbuilding is dat je vooral niet opgeeft en alleen links plaatst op plekken waar ook je klanten zijn. Om het je een beetje makkelijker te maken hebben wij, speciaal voor de beginnende webmaster, 10 tips voor linkbuilding.
  1. Plaats een link naar je website in je e-mailhandtekening. Het is een kleine moeite en kan je gemakkelijk extra bezoekers opleveren. Niemand wil namelijk eerst je website moeten opzoeken na het lezen van een e-mail. Door kunnen klikken is het advies.
  2. Plaats links op verschillende startpagina's. Soms vragen webmaster een link terug voor een gegarandeerde plaatsing. Plaats deze zogenaamde retourlinks op een aparte pagina, welke, waar mogelijk, is afgeschermd voor je bezoekers en beter nog op een ander domein staat.
  3. Plaats alleen links op websites die iets met jouw onderwerp te maken hebben. Verkoop je autoradio's? Dan wil je natuurlijk een link op een pagina over autoradio's en toebehoren en niet op een website over strijkijzers. Het lijkt een open deur, maar dit komt veel vaker voor dan je zal denken.
  4. Plaats een link in je handtekening op de verschillende forums waar je actief bent. Houd hierbij wel rekening met punt 3 en plaats alleen een link in je handtekening als het onderwerp van het forum ook over het onderwerp van jouw website gaat!
  5. Plaats een link naar je website bij je Facebook, YouTube, en andere sociale media kanalen en berichten.
  6. Maak gebruik van zogenaamde deep-linking. Wanneer je bijvoorbeeld een link kunt plaatsen bij een tekst over een specifiek type product, zorg er dan voor dat de link ook verwijst naar dit specifieke product op jouw website. Deze techniek wordt deep-linking genoemd.
  7. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Een link op een eersteklas website levert je op termijn vele malen meer op dan talloze links op kwalitatief slechte websites.
  8. Stuur zo nu en dan een persbericht uit met daarin een of twee links naar onderdelen van je website. Met name lokale media zijn in de regel zeer welwillend om dergelijke persberichten te plaatsen. Zeker wanneer je het persbericht zo opmaakt dat deze ook nieuwswaardig is voor de lezer.
  9. Zorg voor een nieuwsbrief en een attentie voor de inschrijvers. Dit kan een kortingscode zijn, maar ook een link naar een gratis e-book, of ander interessant iets. Klanten willen graag beloond worden en daar kun je op deze manier handig gebruik van maken!
  10. Geef vooral niet op! Het lijkt een inkopper, maar de meeste webmasters geven binnen de kortste keren op met linkbuilding, juist omdat dit zoveel tijd vergt. Een advertentie op Google, of Facebook, lijkt een gemakkelijke uitweg, maar kost je veel geld en bij het stoppen van je campagne heb je er niets meer aan. Op termijn is linkbuilding een stuk waardevoller. Zeker wanneer je je beseft dat wanneer je tijdelijk even stop je links gewoon blijven staan!
Linkbuilding zal altijd een vast onderdeel van je online strategie moeten zijn en zal, zoals eerder aangegeven, veel energie en tijd vergen. Maar vergeet nooit dat een goede linkbuildingstrategie je op termijn vele malen meer zal opleveren dan elke andere soort van marketing dan ook.

Veel succes met linkbuilding!