Is het je wel eens opgevallen dat je voor steeds meer websites een gebruikersaccount met wachtwoord moet aanmaken? Waarschijnlijk wel! Is je daarbij ook opgevallen hoe vaak je een webwinkel of website links laat liggen om juist deze reden? Waarschijnlijk niet! In dit artikel lees je waarom je je klanten vooral géén verplicht account moet laten aanmaken.

Stel jezelf de volgende vraag? Waarom kopen mensen online producten? Het antwoord dat je hoogstwaarschijnlijk geeft betreft de juiste prijs en gemak. En juist dat laatste is iets wat vrij weinig webwinkels hoog in het vaandel hebben staan.

Talloze webwinkels verplichten consumenten voor de koop een gebruikersaccount aan te maken. Ze doen dit om o.a. je koop- en klikgedrag te bestuderen. Op basis hiervan krijg je bijvoorbeeld elke week een “gepersonaliseerde” e-mail met “persoonlijke aanbiedingen”. In theorie lijkt dit een fantastisch marketingmiddel om meer rendement uit je website te halen, maar de waarheid kan ook iets anders liggen.

Heb je bijvoorbeeld een website die het met name moet hebben van impulsaankopen? Dan is de handeling van het creëren van een account, of het er op inloggen, een extra mogelijkheid om de transactie te beëindigen. Vergeet niet: Het is de bedoeling de verkoop zo snel mogelijk af te handelen. Elke klik die de klant extra moet doen verminderd de kans op een verkoop!

Uit ervaring blijkt dat de meest succesvolle online verkooptechniek uit slechts 3 stappen bestaat: 1. De klant ziet het product en plaatst deze in zijn winkelwagen; 2. De klant voert zijn adresgegevens in; 3. De klant betaalt de producten. Het verplicht aanmaken van een gebruikersaccount of het erop inloggen werkt in verreweg de meeste gevallen de verkopen tegen.

Maar zijn er dan geen webwinkels waarvoor het verplicht aanmaken van een account door klanten wel een goed idee is? Uiteraard zijn die er! Een voorbeeld hiervan is een webwinkel waar klanten met grote regelmaat (dezelfde) bestellingen moeten plaatsen, of waarbij men veel soorten standaard informatie moet meesturen m.b.t. de bestelling. In deze gevallen kan de besteltijd, en daarmee het gebruikersgemak, drastisch worden verbeterd. De klant ondervindt er dus daadwerkelijk gemak van.

Heb jij dus een webwinkel die het vooral moet hebben van impulsaankopen, zorg er dan voor dat je klanten niet worden verplicht een account aan te maken. Kijk altijd naar de meerwaarde voor de klant!

Veel succes met de verkoopoptimalisatie zonder accounts!